TWOJE
PRAWA
Podstawowe prawa konsumentów w sytuacji odmowy przyjęcia na
pokład, odwołania lub opóźnienia lotu zawarte są w
rozporządzeniu WE 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. (link)
ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla
pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo
odwołania lub dużego opóźnienia lotów.
Przepisy rozporządzenia mają zastosowanie do:
- pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się na terytorium Państwa
Członkowskiego UE,
- pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i
lądujących na lotnisku w Państwie Członkowskim UE, chyba że
otrzymali oni korzyści lub odszkodowanie oraz udzielono im
opieki w tym kraju trzecim, jeżeli przewoźnik lotniczy
obsługujący dany lot jest przewoźnikiem wspólnotowym.
OPÓŹNIONY
LOT
Jeżeli obsługujący przewoźnik lotniczy ma uzasadnione powody,
by przewidywać, że lot będzie opóźniony w stosunku do
planowego startu:
o dwie lub więcej godzin w przypadku lotów do 1 500
kilometrów; lub
o trzy lub więcej godzin w przypadku wszystkich lotów
wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i
wszystkich innych lotów o długości pomiędzy 1 500 a 3 500
kilometrów, lub
o cztery lub więcej godzin w przypadku wszystkich innych lotów
niż loty określone w pkt. a) lub b),
pasażerowie otrzymują bezpłatnie od obsługującego przewoźnika
lotniczego posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do
czasu oczekiwania, a także prawo do dwóch rozmów
telefonicznych, dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych
lub e-mailowych.
Gdy oczekiwany w sposób uzasadniony czas odlotu nastąpi co
najmniej dzień po terminie poprzednio zapowiedzianego odlotu
pasażerowie mają prawo do bezpłatnego zakwaterowania w hotelu
i darmowego transportu między lotniskiem a hotelem.
Gdy opóźnienie wynosi co najmniej pięć godzin pasażerowie mają
prawo wyboru pomiędzy:
- zwrotem w terminie siedmiu dni pełnego kosztu biletu po cenie za jaką
został kupiony, za część lub części nie odbytej podróży oraz
za część lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy już
dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem
podróży pasażera, wraz z, gdy jest to odpowiednie,
- lotem powrotnym do pierwszego miejsca odlotu, w najwcześniejszym
możliwym terminie.
ODMOWA
PRZYJĘCIA PASAŻERA NA POKŁAD SAMOLOTU ORAZ ODWOŁANIE REJSÓW
Jeżeli obsługujący przewoźnik lotniczy ma uzasadnione powody,
by przewidywać odmowę przyjęcia na pokład, powinien on
najpierw wezwać ochotników do rezygnacji z ich rezerwacji w
zamian za korzyści na warunkach uzgodnionych pomiędzy danym
pasażerem a przewoźnikiem lotniczym obsługującym. Dodatkowo
przewoźnik powinien zaproponować ochotnikom prawo wyboru
pomiędzy:
- zwrotem w terminie siedmiu dni pełnego kosztu biletu po cenie za jaką
został kupiony, za część lub części nie odbytej podróży oraz
za część lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy już
dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem
podróży pasażera, wraz z, gdy jest to odpowiednie,
- lotem powrotnym do pierwszego miejsca odlotu, w najwcześniejszym
możliwym terminie;
- zmianą planu podróży, na porównywalnych warunkach, do ich miejsca
docelowego, w najwcześniejszym możliwym terminie; lub
- zmianą planu podróży, na porównywalnych warunkach, do ich miejsca
docelowego, w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera, w
zależności od dostępności wolnych miejsc.
Jeżeli liczba ochotników nie pozwala na przyjęcie na pokład
pozostałych pasażerów z rezerwacjami, wówczas obsługujący
przewoźnik lotniczy może wbrew woli pasażerów odmówić
przyjęcia ich na pokład.
W przypadku odmowy przyjęcia pasażerów na pokład wbrew ich
woli, obsługujący przewoźnik lotniczy niezwłocznie wypłaca im
odszkodowanie i udziela pomocy.
Wysokość odszkodowania jest uzależniona od długości lotu i
wynosi:
250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1 500 kilometrów;
400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrz Unii Europejskiej
dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o
długości od 1 500 do 3 500 kilometrów;
600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone w lit.
a) lub b).
Przy określaniu odległości, podstawą jest ostatni cel lotu, do
którego przybycie pasażera nastąpi po czasie planowego
przylotu na skutek opóźnienia spowodowanego odmową przyjęcia
na pokład lub odwołaniem lotu.
Jeżeli pasażerom zaoferowano zmianę planu podróży do ich
miejsca docelowego na alternatywny lot, którego czas przylotu
nie przekracza planowego czasu przylotu pierwotnie
zarezerwowanego lotu
o dwie godziny w przypadku wszystkich lotów o długości do 1
500 kilometrów; lub
o trzy godziny w przypadku wszystkich lotów
wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i
wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500
kilometrów; lub
o cztery godziny w przypadku wszystkich innych lotów niż loty
określone w pkt. a) lub b),
obsługujący przewoźnik lotniczy może pomniejszyć odszkodowanie
przewidziane w ust.1 o 50%.
Prawo do odszkodowania w przypadku odwołania rejsu nie
przysługuje, gdy pasażerowie:
- zostali poinformowani o odwołaniu co najmniej dwa tygodnie przed
planowym czasem odlotu; lub
- zostali poinformowani o odwołaniu w okresie od dwóch tygodni do siedmiu
dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu
podróży, umożliwiającą im wylot najpóźniej dwie godziny przed
planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego
najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu; lub
- zostali poinformowani o odwołaniu w okresie krótszym niż siedem dni
przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu
podróży, umożliwiającą im wylot nie więcej niż godzinę przed
planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego
najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu.
Udzielenie pomocy polega na:
> Zaproponowaniu pasażerom prawa wyboru pomiędzy:
- zwrotem w terminie siedmiu dni pełnego kosztu biletu po cenie za jaką
został kupiony, za część lub części nie odbytej podróży oraz
za część lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy już
dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem
podróży pasażera,
- lotem powrotnym do pierwszego miejsca odlotu, w najwcześniejszym
możliwym terminie;
- zmianą planu podróży, na porównywalnych warunkach, do ich miejsca
docelowego, w najwcześniejszym możliwym terminie; lub
- zmianą planu podróży, na porównywalnych warunkach, do ich miejsca
docelowego, w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera, w
zależności od dostępności wolnych miejsc.
> Bezpłatnym zaoferowaniu posiłków, napojów, zakwaterowania w hotelu,
transportu między hotelem a lotniskiem, rozmów telefonicznych,
przesyłek faksowych lub mailowych.
BAGAŻ
Masz prawo do wystąpienia o odszkodowanie w wysokości do 1000
SDR za zniszczenie, uszkodzenie, opóźnienie lub utratę bagażu
podczas lotu liniami lotniczymi z kraju UE do jakiegokolwiek
portu lotniczego na świecie.
Jeżeli przewoźnik uchyla się od odpowiedzialności za
poniesione przez pasażera szkody, pasażer może dochodzić
swoich roszczeń na drodze sądowej.
Wszelkie roszczenia dotyczące uszkodzonego odprawionego bagażu
należy zgłosić w terminie 7 dni od daty jego odbioru, w
przypadku bagażu opóźnionego - w terminie 21 dni od odbioru.
Możesz wnieść roszczenie o odszkodowanie przeciwko
przewoźnikowi, z którym zawarł umowę, lub obsługującemu dany
lot, jeżeli nie jest to ten sam przewoźnik.
USZKODZENIA
CIAŁA LUB ZGON W WYPADKU
Masz prawo do wystąpienia o odszkodowanie za obrażenia lub
zgon najbliższych na skutek wypadku podczas lotu obsługiwanego
przez przewoźnika z Unii Europejskiej do jakiegokolwiek portu
lotniczego na świecie. Pasażer ma prawo do zaliczki w celu
pokrycia natychmiastowych potrzeb finansowych.
Jeżeli przewoźnik uchyla się od odpowiedzialności za
poniesione szkody, możesz dochodzić swoich roszczeń na drodze
sądowej. Pasażer może wnieść roszczenie o odszkodowanie
przeciwko przewoźnikowi, z którym zawarł umowę, lub
obsługującemu dany lot, jeżeli nie jest to ten sam przewoźnik.
WYJAZDY
ZORGANIZOWANE
Oprócz opisanych powyżej praw, pasażer może wnieść roszczenie
o odszkodowanie przeciwko organizatorom wyjazdu turystycznego
za niewykonanie usług przewidzianych w umowie zawartej w
jednym z krajów UE, bez względu na docelowe miejsce podróży.
Prawa te obowiązują w przypadku niezapewnienia odpowiedniego
przelotu przewidzianego w umowie zawartej między z
organizatorem wyjazdu a pasażerem. Ponadto jeżeli organizator
nie wywiąże się z umowy w odniesieniu do znaczącej części
zorganizowanego wyjazdu, jest zobowiązany do zapewnienia
alternatywnych świadczeń łącznie z przewozem, bez żadnych
dodatkowych kosztów dla uczestnika wyjazdu.
SPOSÓB
DZIAŁANIA W PRZYPADKU PROBLEMÓW
Kiedy pasażer stwierdza, że opóźnienie powiększa się do
rozmiarów trudnych do zaakceptowania, albo też, gdy odebrany
właśnie bagaż jest uszkodzony lub nie można go odnaleźć -
pierwszym krokiem winno być zwrócenie się do przedstawiciela
linii lotniczych obsługujących dany lot z prośbą o rozwiązanie
problemu. Dobrze jest zwrócić uwagę na to w jaki sposób
następuje rejestracja takiego zgłoszenia, wskazane jest
uzyskanie pisemnego potwierdzenia zgłoszenia.
Gdy jednak przewoźnik nie rozwiąże problemu zadowalająco,
należy szukać rozstrzygnięcia w instytucjach trzecich - poza
relacją klient-przedsiębiorca.
Ochroną pasażerów w krajach Unii Europejskiej, stosunkowo od
niedawna zajmują się wyspecjalizowane organy administracji
publicznej, w Polsce rolę tę przyjął na siebie Urząd Lotnictwa
Cywilnego, a ściślej funkcjonująca w jego strukturach Komisja
Ochrony Praw Pasażera (KOPP). Nadzorcze kompetencje tej
instytucji skupiają się na problemie odmowy przyjęcia na
pokład, odwołania lotu i znacznego opóźnienia.
Obok ULC pomocy udzielić może Europejskie Centrum Konsumenckie
jako, że dysponuje ono w ramach europejskiej sieci ECC-Net
instrumentami do wyjaśniania lub pomocy w rozstrzyganiu sporów
transgranicznych w trybie pozasądowym, we wszystkich państwach
Unii Europejskiej.
W zakresie pomocy konsumentom ważną funkcję mogą również
spełniać instytucje pierwszej linii ochrony konsumenta tj.
stowarzyszenia konsumenckie i powiatowi lub miejscy rzecznicy
konsumentów.
|
|
ULOTKA >
Ulotka ze
streszczeniem przepisów Unii Europejskiej obowiązujących linie
lotnicze.
|